شیرین ترین لحظه ی زندگی پروفسور حسابی
حباب
« آموزشی * فرهنگی * تفریحی »

 

پروفسور حسابی چند نظریه ی مهم در علم فیزیک داشتند که مهمترین و آخرین آن ها نظریه ی بی نهایت بودن ذرات بود. در این ارتباط با چندین دانشمند اروپایی مکاتبه و ملاقات می کنند و همه ی آن ها توصیه می کنند که بهتر است به طور مستقیم با دفتر پروفسوراینشتن تماس بگیرد. بنابراین ایشان نامه ای همراه با محاسبات مربوطه را برای دفتر ایشان در دانشگاه پرینستون می فرستند. بعد از مدتی ایشان به این دانشگاه دعوت می شوند و وقت ملاقاتی با دستیار اینشتن برایشان مشخص می شود. پس از ملاقات با پروفسور شتراووس به ایشان گفته می شود که برای شما وقت ملاقاتی با پروفسور اینشتن تعیین می شود که نظریه ی خود را به صورت حضوری با ایشان مطرح کنید. پروفسور حسابی نقل می کنند که وقتی برای اولین بار با بزرگ ترین دانشمند فیزیک جهان آلبرت اینشتن رو به رو شدم، ایشان را بی اندازه ساده , آرام و متواضع یافتم و البته فوق العاده مؤدب و صمیمی! زودتر از من در اتاق انتظار دفتر خودش, به انتظار من نشسته بود و وقتی من وارد شدم با استقبالی گرم مرا به دفتر کارش برد و بدون اینکه پشت میزش بنشیند کنار من روی مبل نشست. نظریه ی خود را در ارتباط با بی نهایت بودن ذرات برای ایشان توضیح دادم. بعد از اینکه نگاهی به برگه های محاسباتی من انداختند، گفتند که؛ ما یک ماه دیگر با هم ملاقات خواهیم کرد.
یک ماه بعد وقتی دوباره به ملاقات اینشتن رفتم به من گفت: من به عنوان کسی که در فیزیک تجربه ای دارم می توانم به جرأت بگویم نظریه ی شما در آینده ای نه چندان دور علم فیزیک را متحول خواهد کرد. باورم نمی شد که چه شنیده ام. دیگر از خوشحالی نمی توانستم نفس بکشم. در ادامه توضیح دادند که البته نظریه شما هنوز متقارن نیست باید بیشتر روی آن کار کنید، برای همین بهتر است به تحقیقات خود ادامه دهید. من به دستیارم خواهم گفت همه ی امکانات لازم را در اختیار شما بگذارند. به این ترتیب با پیگیری دستیار و نامه ای با امضاء اینشتن بهترین آزمایشگاه نور آمریکا در دانشگاه شیکاگو، امکانات لازم را در اختیار من قرار داد و در خوابگاه دانشگاه نیز یک اتاق بسیار مجهز مانند اتاق یک هتل در اختیار من گذاشتند. اولین روزی که کارم را در آزمایشگاه شروع کردم و مشغول جابجایی وسایل شخصی بر روی میزم و کشوهای آن بودم, متوجه شدم یک دسته چک سفید که تمام برگه های آن امضا شده بود در داخل یکی از کشوها جا مانده است، بسرعت آن را نزد رئیس آزمایشگاه بردم و مسئله را توضیح دادم. رئیس آزمایشگاه گفت: این دسته چک جا نمانده، متعلق به شما است که تمام نیازمندی های تحقیقاتی خود را بدون تشریفات اداری تهیه کنید. این امکان برای تمام پژوهشگران این آزمایشگاه فراهم شده است. گفتم اما با این روش امکان سوء استفاده هم وجود دارد؟ او در پاسخ گفت:
درصد پیشرفت ما از این اعتماد در مقابل خطا های احتمالی همکاران خیلی ناچیز است.

بعد از مدت ها تحقیق، بالاخره نظریه ام آماده شد و درخواست جلسه ی دفاعیه را به دانشگاه پرینستون فرستادم و بالاخره روز دفاع مشخص شد. با تشویق حاضرین در جلسه، وارد سالن شدم و با کمال شگفتی دیدم اینشتن در مقابل من ایستاد و ابراز احترام کرد و به دنبال او سایر اساتید و دانشمندان هم برخواستند. من که کاملاً مضطرب شده و دست و پای خود را گم کرده بودم با اشاره اینشتن و نشتستن در کنار ایشان و کمی صحبت که با من کردند آرام تر شده و سپس به پای تخته رفتم و شروع کردم به توضیح معادلات و محاسباتم و سعی کردم که با عجله نظراتم را بگویم که پروفسور اینشتن من را صدا کرده و گفتند که: چرا اینهمه با عجله؟ گفتم: نمی خواهم وقت شما و اساتید را بگیرم. ولی ایشان با محبت گفتند: خیر، الآن شما پروفسور حسابی هستید و من و دیگران دانشجویان شما هستیم و وقت ما کاملاً در اختیار شماست.
آن جلسه ی دفاعیه برای من یکی از شیرین ترین و آموزنده ترین لحظات زندگیم بود. من در نزد بزرگ ترین دانشمند فیزیک جهان یعنی آلبرت اینشتن از نظریه ی خودم دفاع می کردم و مردی با این برجستگی من را استاد خود خطاب کرد و من بزرگ ترین درس زندگیم را نیز آنجا آموختم که؛ هر چه انسانی وجود ارزشمندتری دارد، همان اندازه متواضع , مؤدب و فروتن نیز هست !! بعد از کسب درجه ی دکترا، اینشتن به من اجازه داد که در کنار او در دانشگاه پرینستون به تدریس و تحقیقاتم ادامه دهم.

جهت دانلود سرود پروفسور حسابی اینجا را کلیک کنید.


نظرات شما عزیزان:

علیرضا
ساعت14:23---11 اسفند 1391
سلام من علیرضا نوروزی هستم و در تفرش زندگی میکنم و دوست دارم تمام اطلاعات را در مورد این شخصیت بزرگ داشته باشم.

حسین
ساعت2:54---8 شهريور 1391
سلام انصافا به شما خسته نباشید میگم واقعا سایت خوبیه محتوا عالی و غنیه
ممنون از اینکه عکسای کتابای دبستان رو فرستادید فایل کاملا سالم بود
انشاالله همیشه سالم و موفق باشید
خیلی از جمله امام علی (ع) خوشم اومد
از اینکه از پروفسور حسابی بزرگ مطلب نوشتید خوشحال شدم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

در اوج قدرت به حباب فکر کن!
آخرین مطالب
نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 434
بازدید کل : 64808
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 143
تعداد آنلاین : 1

دریافت کد جملات شریعتی
ایران ورزشی جهان سیاسی اقتصادی اجتماعی علمی فرهنگی تحلیلی دیکشنری
جدول لیگ برتر
جدول لیگ انگلیس
جدول لیگ اسپانیا
جدول لیگ آلمان
نتایج زنده